Farba: modrá
Evidenčné číslo: N2401
Dĺžka (km): 68,0 km
Prevýšenie: 1518 /1431 m (pozor uvádza sa smere popisu trasy)
Náročnosť / Určenie: EXPERT (ťažké) - MTB TRASY
Povrch: asfalt, spevnená cesta, lesná cesta

Charakteristika: Najdlhšia náučná cykloturistická trasa na Slovensku, prepájajúca celý Liptov s najväčšími kultúrnymi pamiatkami.

Popis: Trasa začína v historickej UNESCO pamiatke – dedinke Vlkolínec, ktorej návštevu jednoznačne odporúčame. Pri vstupe do obce sa nachádza križovatka cykloturistických trás. Náučná trasa pokračuje okrajom dedinky a po poľnej ceste vedie až do Ružomberka. Prechádza mestom a križuje frekventovanú cestu, je tu však prechod a dá sa dobre prejsť, treba však dávať pozor na značenie. Za Ružomberkom trasa prechádza po poľných cestách obcami Liptovská Štiavnica a Liptovské Sliače až do obce Partizánska Ľupča. Tu v centre obce pri majestátnom kostole prichádzame na križovatku cykoturistických trás. Trasa pokračuje spoločne s dvoma cyklomagistrálami – Liptovskou a Vrchárskou. A to až za Partizánsku Ľupču, kde Vrchárska cyklomagistrála odbáča doprava, my pokračujeme vľavo a popod Nízke Tatry trasa vedie zvlnením terénom. V obci Lazisko sa nachádza križovatka s modrou cykloturistickou trasou a tu odporúčame krátku odbočku k drevenému chrámu vo Svätom Kríži. Jedná sa o najväčší drevený kostol v strednej Európe. Hneď za Laziskom trasa stúpa k malej rozhľadni, odkiaľ je pekný výhľad na podhorie Nízkych Tatier a dolný Liptov. Od rozhľadne klesáme cez Pavčinu Lehota na začiatok Demänovskej doliny. Tu prechádza trasa priamo cez autocamp Bystrina a poľnými cestami s peknými výhľadmi prechádza obcami Ploštín, Iľanovo až do Závažnej Poruby, kde odbáča doprava a obchádza kopec Hrádok, kde sa nachádzajú dve krátke cyklotrasy s peknými trailovými úsekmi. Následne už klesáme do Liptovského Jánu a pri cyklosmerovníku odbáčame prudko doľava a trasa prechádza okolo unikátneho prírodného kúpaliska, kde sa dá dokonale ochladiť najmä počas horúcich letných dní.

Za Liptovským Jánom čaká cyklistov najmenej atraktívny úsek na trase, nakoľko trasa prechádza do Liptovského Hrádku po frekventovanej ceste. Je však iba krátky úsek a v Hrádku trasa odbáča doľava a definitívne sa rozdeľuje s Liptovskou cyklomagistrálou. Trasa tu vedie po hrádzi rieky Belá, na konci mesta prechádza cez lávku, je odtiaľto krátka odbočka k Liptovskému hradu. Trasa pokračuje poľnými cestami cez Liptovský Peter do Vavrišova. Pri trase sa nachádza rozhľadňa z ktorej si môžeme vychutnať krásne výhľady na Tatry a okolie. Z Vavrišova nás už náučná cykloturistická trasa privádza do Pribyliny, prechádza obcou a končí pri vstupe do múzea Liptovskej dediny.

https://www.biker.sk/ https://www.skoda-auto.sk/ https://trekbikes.sk/3-bicykle

Všetky publikované dáta na portáli sú určené na nekomerčné použitie pre občiansku verejnosť, turistov a návštevníkov Slovenska. Dáta sú chránené v zmysle autorského zákona, sú majetkom Slovenského cykloklubu. Ich ďalšie použitie a šírenie je možné iba s písomným súhlasom Slovenského cykloklubu.