Farba: červená
Evidenčné číslo: 042
Dĺžka (km): 121 km
Prevýšenie: 2766/31411 m (pozor uvádza sa smere popisu trasy)
Náročnosť / Určenie: SPORT (stredné) - MTB TRASY
Povrch: asfalt, spevnená cesta, trail, poľná cesta, lesná cesta

Charakteristika: Krásna cykloturistická magistrála, ktorá prepája Oravu s Liptovom a národným parkom Veľká Fatra.

Popis:

Trasa začína pri cyklopoludníku na Hutách a križovatke dvoch magistrál. Týmto miestom prechádza aj Oravská cyklomagistrála. Vrchárska cyklomagistrála tu však začína, a to stálym stúpaním až do obce Malé Borové. Stúpanie je najmä v obci miestami dosť strmé. Za obcou sa asfaltová cesta mení na štrkovú, ale pre horské bicykle dobre prejazdnú cestu. Z týchto miest sú krásne výhľady na okolitú krajinu, no najmä na Západné Tatry. Po miernom stúpaním prichádza na rad zjazd do ďalšej malebnej dedinky, a to Veľké Borové. Pomedzi drevené chalúpky nás značka privedie až k peknej zvoničke, ktorá zároveň slúži ako malá rozhľadňa. Takisto sa tu ponúkajú krásne výhľady.

Magistrála pokračuje od zvonice strmým, ale krátkym stúpaním nad obec a hrebeňom po lesných cestách pokračuje až nad obec Malatiná a do obce sa dostáva prudším klesaním. Popri dominante obce – kostola sa už po asfaltovej ceste trasa dostáva do obce Osádka, kde odbočuje doľava smerom na Lúčky. Za Osádkou trasa pokračuje stúpaním až do sedla a následne Jastrabou dolinou stálym miernym klesaním až do obce Lúčky. Zaujímavosťou obce je Lúčanský vodopád, ktorý sa nachádza v strede obce. Obec je tiež známa vďaka kúpeľom a momentálne sa tu nachádza aj aquapark. Z obce magistrála pokračuje cez Liptovskú Teplú do obce Bešeňová, kde sa jej prvý úsek končí na križovatke troch magistrál – Oravskej, Liptovskej a Vrchárskej. V Bešeňovej je viacero možností na ubytovanie, stravovanie či krátke občerstvenie. Nachádza sa tu aj veľký aquapark. Za obcou ide spoločne s Liptovskou cyklomagistrálou. Prechádza cez dedinku Liptovský Michal, kde sa hneď pri trase nachádza krásny opevnený kostol v gotickom štýle. Za obcou však trasa vychádza na cestu č. I/18 a pokračuje po nej 3 kilometre až do obce Partizánska Ľupča. V obci prechádza popri zrekonštruovanom námestí a mohutnom, taktiež opevnenom rímskokatolíckom kostole.

Magistrála pokračuje v smere na Nízke Tatry a za obcou sa rozchádza s Liptovskou cyklomagistrálou a Ľupčianskou dolinou pokračuje až do lokality Tajch, kde sa nachádza pamätník a križovatka so zelenou cykloturistickou trasou č. 5455. Červená magistrála tu pomaly začína stúpať okolo osady Železné. Následne sa trasa dostáva do obce Liptovská Lužná. Prechádza naprieč celou obcou a pokračuje do obce Liptovská Osada, kde sa križuje s Donovalskou cyklomagistrálou a takisto modrou cykloturistickou trasou č. 2580. V obci je viacero možností občerstvenia a stravovania. Po prejdení hlavnej cesty č. I/59 magistrála ide po asfaltovej ceste a postupne prechádza Nižnou, Strednou a Vyšnou Revúcou.

Vo Vyšnej Revúce odporúčame návštevu unikátnej vtáčej záhrady, ktorá sa nachádza hneď pri trase. Vo Vyšnej Revúci sa aj odpája modrá cykloturistická trasa č. 2580, ktorá pokračuje ďalej do sedla Veľký Šturec. Červená magistrála prechádza ďalej Suchou dolinou spoločne so zelenou cykloturistickou trasou č. 5471 až k horárni Hajabačka. Zelená pokračuje ďalej Suchou dolinou, no červená magistrála odbáča smerom doľava a stúpaním po dobrej lesnej ceste sa dostáva až do Prašníckeho sedla. Tu sa opäť stretáva so zelenou trasou, ktorá zároveň v sedle aj končí. Magistrála sa tak prehupne na druhú stranu hrebeňa a príjemným traverzom prichádza až na križovatku s modrou cykloturistickou trasou č. 2584, ktorá prichádza od Horného Jelenca. Spoločne tak vychádzajú až na vrchol Krížnej. Z tohto miesta sa postupne dostávame nad pásmo lesa a pred nami sú tak prekrásne výhľady na lesy Veľkej Fatry, Nízke Tatry a okolitú prírodu. Po stále dobrej lesnej ceste magistrála stúpa do Rybovského sedla, kde v letných mesiacoch môžeme ochutnať syry od miestnych pastierov oviec. Z Rybovského sedla trasa prechádza popod chrbát Krížnej do lokality Líška, kde nás cykloturistický smerovník navádza na Krížnu a jej vrchol už je priamo pred nami. Po hrebeni stúpame až na vrchol Krížnej a to do výšky 1574 m.n.m. Z vrchola sú prekrásne kruhové výhľady na blízke i ďaleké okolie. Pri dobrom počasí možno vidieť až na vrcholy Vysokých Tatier. Po ruke máme hrebeň Veľkej Fatry, Nízke Tatry, Malú Fatru a mnoho iných. Po zaslúženom oddychu magistrála pokračuje po hrebeni až k prameňu na Kráľovej studni.  Trasa pokračuje klesaním do obce Dolný Harmanec, prechádza popri Harmancu a miernym stúpaním prichádza až do lokality Kordíky. Toto miesto poskytuje cykloturistovi náležitý a pekný výhľad na okolitú prírodu. Z Kordíkov trasa už iba klesá do Podlavíc, kde i končí.

https://www.biker.sk/ https://www.skoda-auto.sk/ https://trekbikes.sk/3-bicykle

Všetky publikované dáta na portáli sú určené na nekomerčné použitie pre občiansku verejnosť, turistov a návštevníkov Slovenska. Dáta sú chránené v zmysle autorského zákona, sú majetkom Slovenského cykloklubu. Ich ďalšie použitie a šírenie je možné iba s písomným súhlasom Slovenského cykloklubu.