Rýchlejšie rastú huby po daždi alebo nabíjacie stanice pre ebajky?
Komunita ebajkerov rastie, k tomu samozrejme pribúdajú i služby. Výnimočnú službu na úrovni filantropického projektu vybudovalo občianske združenie e-DNA (elektromobilita v krvi). Ide o sieť nabíjacích staníc ebajk connect®, ktorých počet po celom Slovensku prudko rastie. Služba je zdarma.

Unikát v Strednej Európe
e-DNA vzniklo v roku 2015 ako iniciatíva predajcu elektrobicyklov ebajk - Svet elektrobicyklov. Založili športový oddiel ebajk racing a hlavným účelom združenia bola propagácia elektromobility. S umiestňovaním nabíjacích staníc začala organizácia v roku 2016. Za prvý rok zriadilo združenie desať staníc, momentálne je ich počet 30 a cieľom do začiatku novej sezóny je číslo 40. Umiestňovanie nabíjacích staníc po celom Slovensku vnímajú v e-DNA ako pridanú hodnotu pre svojich zákazníkov a službu všetkým elektrocyklistom. „Chceme robiť aj niečo viac pre našich zákazníkov, nielen predávať bicykle. So zákazníkmi chceme mať dlhodobé vzťahy a starať sa o nich: organizovať im cyklozrazy, pomáhať s dobíjaním bateriek, radiť im ohľadom starostlivosti o ich ebajk,“ hovorí tvorca nápadu vytvorenia ebajk connect® Karol Guľa.

Elektrika v kopcoch
Keďže v poslednom čase sa rozvíja najmä horská e-cyklisticka, e-DNA sa sústreďuje hlavne na umiestňovanie staníc do terénu. Najviac nabíjacích staníc majú v okolí Bratislavy, na severnom Slovensku nájdete jednu na Martinských holiach, ďalšie sú v okolí Banskej Bystrice, Sliaču a rozšírili sa aj na východ k Spišskej Novej Vsi i Košiciam, jedna je vo Vysokých Tatrách. „Horské e-biky sú, samozrejme, náročnejšie na spotrebu, takže chceme mať nabíjačky hlavne v kopcoch. Malé Karpaty sú pokryté skoro celé, a to hrebeň i okolité dediny. Takmer v každých desiatich kilometroch sa nachádza nabíjací bod. Rozširujeme sa však už aj na stredné i východné Slovensko. To stredné je moja srdcovka. Je to krásny a často zabudnutý kus krásnej prírody, „ komentuje nárast staníc koordinátor pre stredné Slovensko Miroslav Petrík.

Mestá nie sú výnimkou
e-DNA má však nabíjačky nielen v teréne, ale aj v mestách - v Bratislave, na Sliači, v Košiciach i vo Zvolene. „Riešime aj mestá, ale potreba nabíjať v mestách či dolinách je menšia, pretože dnešné systémy e-bikov majú po rovine skutočne dlhý dojazd, čiže toto naša cieľovka nie je. Parametrov, ktoré ovplyvňujú vybíjanie batérie je viac – hmotnosť jazdca, nastúpané metre, terén, teplota, miera využívania asistenčných systémov a tiež napríklad, či viete dobre radiť. A keď si toto všetko dáme dokopy, je jasné, že v horských oblastiach sú nabíjacie stanice omnoho viac potrebné,“ vysvetlil Karol Guľa.

Informácie na webe a v mapách
Zoznam všetkých staníc aj s mapou má uvedené združenie na svojom webe www.ebajkconnect.sk, kde je tiež popísaný jednotlivo každý nabíjací bod aj s GPS, prevádzkovými hodinami a informáciami o danom mieste. Body sú implementované aj v niektorých online cyklomapách. Okrem webového portálu akčnejšie novinky uverejňuje skupina na Facebooku s názvom ebajkconnect.sk. O to celé sa stará koordinátor pre západné Slovensko a project manager Roman Pikaly, ktorý veľmi často chodí z jedného bodu do druhého a rieši každodenný život nabíjacích staníc.

Ako vyzerá nabíjacia stanica?
Nabíjacie stanice sú umiestňované do rôznych zariadení, ktoré poskytujú zväčša gastroslužby. Može to byť teda horská chata, reštaurácia, penzión, hotel či kaviareň. Nabíjací bod, v ktorom sa nachádzajú nabíjačky ebajk connect®, je oznaený reklamnými vlajkami alebo nálepkami združenia.
„Nie je to ale len o nabíjaní. Je to o partnerstve nášho združenia s jednotlivými prevádzkovateľmi. Prevádzky si vyberáme podľa lokality i služieb, ktoré poskytujú. Chceme, aby si mohol cyklista pohodlne oddýchnuť v príjemnom prostredí, zatiaľ čo sa mu nabije batéria. Dnes to vyzerá tak, že do nami vybraných prevádzok sme rozdistribuovali nabíjačky, zaškolili zamestnancov na ich obsluhu a tiež im poskytujeme servis. V prípade zvýšeného záujmu sme, samozrejme, schopní reagovať a zvýšiť počet či pridať iné typy nabíjačiek,“ opísal Roman Pikaly. Najfrekventovanejšie nabíjacie stanice budeme tento rok dopĺňať originálnym, nami vyvinutým stojanom, ktorý nabíjanie povýši na sofistikovanejší systém.“

Koľko to stojí?
Priemerná cena zariadenia nabíjacej stanice sa podľa Karola Guľu pohybuje okolo 1500 eur. V tejto sume sú zahrnuté samotné nabíjačky, príslušenstvo, školenia i marketing. Financovanie sa skladá z viacerých zložiek - za sponzorov ako napr. Haibike či Atlas Copco, darovaných 2% daní združeniu e-DNA, z občasných príspevkov ľudí, ktorí sa tiež chcú podieľať na tejto činnosti, i z podpory samotných prevádzkovateľov zariadení, kde sú umiestnené nabíjačky.

Aké značky e-pohonov?
Keďže Shimano prišlo na trh so svojimi motormi trochu oneskorene, o tieto nabíjačky nie je až taký výrazný záujem. e-DNA má na svojich staniciach zvyčajne dve nabíjačky značky Bosch a dve Yamaha, no v prípade záujmu pridávajú aj Shimano. „Shimano len nastupuje a na trh prišlo s motorom na horský bicykel ešte len tento rok, takže umiestňovať vo veľkom Shimano nabíjačky, by bolo zbytočne priskoro. Zopár ich, samozrejme, máme, ale iba na miestach, kde si ich ľudia vyžadovali. Keďže ako predajca ebajk vieme, aké bicykle a motory sa na e-bikoch používajú, dokážeme tomu efektívne prispôsobiť naše nabíjacie stanice, a preto sú to veľkej väčšine Bosch a Yamaha. Niektorí čínski výrobcovia robia motory s batériami, ktoré sa nabíjajú až okolo siedmich hodín, takže by ich reálne na výlete nemalo význam dobíjať a bolo by to naozaj veľmi neefektívne. Preto sme si vybrali systémy, ktoré sú už dokonalejšie a nabíjajú sa relatívne rýchlo.“
Spočiatku bolo umiestňovanie nabíjacích staníc iba v réžii organizácie e-DNA, sekcie ebajk connect®, čiže si miesta či prevádzky vyberali sami. Dnes sa to obrátilo a prevádzkovatelia zariadení sami kontaktujú združenie, ktoré sa na základe geografického umiestnenia či poskytovaných služieb rozhodne, či nabíjačky do danej lokality umiestni.

Cieľ je pokryť celé Slovensko
„Naším zámerom je pokryť celé Slovensko, ale nedá sa to hneď. Keď nás niekto kontaktuje, že by chcel u seba umiestniť nabíjaciu stanicu, rozhodujeme sa, či sa nám oplatí investovať do tohto miesta a či to sedí do našich zámerov rozumného rozvoja,“ konštatuje Miroslav Petrík. Nabíjanie je pritom zadarmo. Jediné, čo si nesmiete zabudnúť, je kľúč k batérii, aby ste ju mohli odpojiť od elektrobicykla. Batériu odovzdáte obsluhe, vypíšete výmenný lístok a môžete sa ísť občerstviť, kým sa vaša batéria nabíja.

Ako to funguje
Karol Guľa opísal, ako vyzerá taký proces nabíjania: „Efektívne nabíjanie trvá momentálne v rozmedzí 1-1,5 hodiny. Samozrejme, záleží to od typu a kapacity batérie, ale priemerne nabijete za 30 minút 20 percent batérie. Takže ak cyklista odovzdá batériu, ktorá ma 20%, dá si pauzu jeden a pol hodiny, dobije si 60% batérie a potom tých posledných 20% už nie je efektívnych a dobíjalo by sa dlho, keďže nabíjanie nie je lineárny proces.“

Záver
Takto koncepčne postavený proces dobíjania elektrobicyklov je v strednej a čiastočne aj v celej Európe výnimočný. Ocenili ho aj na inovátorskom webovom portáli startitup.sk, či novinári v mienkotvornom magazíne Biker. Písali o ňom aj weby, ktoré sa venujú informačným technológiám, motoristické magazíny z pohľadu elektromobility, ale aj denníky ako vhodný tip na posilnenie cykloturistiky. Elektrocyklistika prekvitá a my jej držíme palce.

dema   chemolak   chemolak   cs  



Všetky publikované dáta na portáli sú určené na nekomerčné použitie pre občiansku verejnosť, turistov a návštevníkov Slovenska. Dáta sú chránené v zmysle autorského zákona, sú majetkom Slovenského cykloklubu. Ich ďalšie použitie a šírenie je možné iba s písomným súhlasom Slovenského cykloklubu.